Suomenlahden haapion painokaarien uusiminen ja pohjastukkien tekeminen

Veneen-vanhat-saarnikaaret-olivat-useasta-kohti-poikki

Ongelman kuvaus: Saarnesta tehdyt painokaaret ovat melkein kaikki poikki. Murtuneita kohtia laskin ainakin 25 kpl.

Korjaussuunnitelma: Korjaan kaaret laminoimalla ehjiä osia murtumien paikalle.

Tarkennus korjaussuunnitelmaan: Koska murtuneita kaaria on niin paljon, laitan veneeseen kokonaan uudet painokaaret.

Teen kaaret haavasta. Painan kaaret puolikas kaari kerrallaan. Poistan entisistä kaarista ensin joka toisen kaaren puolikkaan ja korvaan sen uudella. Sitten toiselle puolelle venettä sama toimenpide. Niitin reiät laudoituksesta joudun luultavasti tulppaamaan. Poraan uudet reiät. Keskiveneen kaaret lyön naulalla kiinni selkälautaan, perässä ja keulassa jätän irti. Joka toisen kaaren väliin sovitan ja kiinnitän pohjastukin.

Tarkennus korjaussuunnitelmaan: Poistan kaikki painokaaret samalla kertaa. Tuen varmuuden vuoksi veneen siten, että se säilyttää alkuperäisen muotonsa. Painan kaaret edellisen kaaren viereen. Teen uudet reiät niiteille. Vanhojen kaarien niitit niittaan uudelleen kiinni.

Korjaus: Poistin vanhat painokaaret. Tulppasin kaikki vanhat niitinreiät puutulpilla ja epoksilla. Tein uudet painokaaret haavasta. Porasin uudet niitinreiät vanhojen reikien viereen. Niittasin painokaaret kupariniiteillä.

Tein pohjastukit, sovitin ne ja kiinnitin ne liimamassalla ja ruuveilla. Ruuvit lävistivät laudoituksen limisauman kohdalta. Väänsin ruuvin ensin pienellä momentilla kiinni ja kiristin seuraavana päivänä suuremmalla momentilla liimamassan kuivuttua . Näin liimamassa toimii pohjastukin ja laudoituksen välissä ”elastisena prikkana”.

Tulppasin-vanhat-niitinreiät

Tulppasin vanhat niitinreiät puutulpilla ja epoksilla

Tulppattujen-vanhojen-niitinreikien-vieressä-uudet-niitinreiät

Porasin uudet niitinreiät vanhojen reikien viereen

Perässä-ja-keulassa-painokaaret-eivät-ulotu-selkälautaan-saakka

Perässä ja keulassa painokaaret eivät ulotu selkälautaan saakka

Väliaikaisten-poikittaistukien-avulla-pyrin-säilyttämään-veneen-aluperäisen-muodon

Väliaikaisten poikittaistukien avulla pyrin säilyttämään veneen alkuperäisen muodon

Veneessä-uudet-painokaaret

Veneessä uudet painokaaret

Veneessä-uudet-painokaaret-ja-pohjastukit

Pohjastukit sitovat veneen kylkilaudoitukset toisiinsa

Materiaalit ja välineet: Haapa, mäntylauta, kuparinaula, kupariprikka, ruuvit, epoksi, PU-liimamassa, niittausvälineet, akkuporakone.

Korjaukseen käytetty aika: Painokaaret 27,5 tuntia, pohjastukit 12 tuntia.

Kommentit ja arvio: Huolimatta työn suuresta määrästä painokaaret kannatti uusia kokonaan.

Muut Suomenlahden haapion korjaukseen liittyvät artikkelit:

 

{ 9 kommenttia… add one }
  • Pasi Dhabissa 7.10.2013, 18.00

    Kun tulppaat tuollaisen määrän reikiä, niin onko sinulla valmista pyöräkeppiä, vai kuinka teet tulpat?

    Mistä materiaalista teit pohjastukit?

    Kuvista tai tekstistä ei selviä, kyllästitkö tai käsittelitkö uudet osat jotenkin.

    Lähetä kommentti
    • Pekka Taskinen 8.10.2013, 9.49

      Käytän pyörökeppiä hyvin harvoin tulppaamiseen. Silloinkin liimaan päälle toisen tulpan, jotta pinnalle ei jää päätypuuta. Teen tulpat poraamalla tulppaterällä.

      Pohjastukit tein n. 22mm vahvuisesta mäntylaudasta.

      Korjausprojektin lopussa samalla kun kyllästin koko veneen, kyllästin myös kaaret ja pohjastukit.

      Lähetä kommentti
  • mika nurmi 19.10.2013, 15.55

    Hej ja kiitos sivustosta.Onko sinulla tietoa mistä näitä kupariniittejä voi ostaa.Minulla ensimmäinen puuvene projekti menossa ja olen vaihtamassa rikkinäiset painokaaret(15kpl).Olin ajatellut käyttää vanhoja reikiä hyväkseni.
    Vene on 5m mahonki pulpetti minkä olen jo riisunut.Kaaret tein saarnista.Huomasin jo että on hankalaa saada vanhat niitit pois ilman että puu vähän halkeilee mutta ajattelin että jos onnistun niin saan reikien reunat siististi kitattua.Ongelma siis yhä mistä saada kupari niittejjä ja voiko ne olla saman kokoisia 2,5mm ilmeisesti.Ja voiko niittaus välineet jostain ostaa vai rakentaa itse.Kiitos neuvosta ystävällisesti mika nurmi

    Lähetä kommentti
    • Pekka Taskinen 20.10.2013, 11.20

      Hei Mika

      Kuparinauloja ja –prikkoja myy Matti Korhonen. Lähetän hänen yhteystietonsa sähköpostiisi.

      Pekka Huhta kertoo sivustollaan http://www.sihistin.fi/fi/puuveneet/kaaret.html vanhojen kaarien irroittamisesta.

      Jos käytät samoja niitinreikiä, olisi hyvä, jos uudet niitit olisivat hieman paksumpia.

      Niittausvälineet voi tehdä itse tai ostaa joltakin harrastajalta. Missään kaupassa en ole niittausvälineisiin törmännyt.

      Lähetä kommentti
  • Tapio Salminen 10.6.2023, 18.45

    Kirjan veneen kunnostamisesta lukeneena muistaakseni teit kaaret saarnista. Puu on melko vaikeasti saatavissa. Minulla on ollut kunnostusprojektina vene, jonka kaaret oli tehty kookkaista kuusenoksista. Ne oli höylätty noin sentin tai kaksi vahvuisiksi. Yhtäkään kaarta minun ei tarvinnut vaihtaa. Empäs ole nähnyt missään mainintaa, että kaaret voisi tehdä myös kuusenoksista.

    Lähetä kommentti
    • Pekka Taskinen 10.6.2023, 22.03

      Veneen alkuperäiset painokaaret olivat saarnesta ja vaihdoin ne haapakaariin. Pieniä kuusia tai kuusen oksia on käytetty painokaarina.

      Lähetä kommentti

Leave a Comment