Ongelman kuvaus: Saarnesta tehdyt painokaaret ovat melkein kaikki poikki. Murtuneita kohtia laskin ainakin 25 kpl.
Korjaussuunnitelma: Korjaan kaaret laminoimalla ehjiä osia murtumien paikalle.
Tarkennus korjaussuunnitelmaan: Koska murtuneita kaaria on niin paljon, laitan veneeseen kokonaan uudet painokaaret.
Teen kaaret haavasta. Painan kaaret puolikas kaari kerrallaan. Poistan entisistä kaarista ensin joka toisen kaaren puolikkaan ja korvaan sen uudella. Sitten toiselle puolelle venettä sama toimenpide. Niitin reiät laudoituksesta joudun luultavasti tulppaamaan. Poraan uudet reiät. Keskiveneen kaaret lyön naulalla kiinni selkälautaan, perässä ja keulassa jätän irti. Joka toisen kaaren väliin sovitan ja kiinnitän pohjastukin.
Tarkennus korjaussuunnitelmaan: Poistan kaikki painokaaret samalla kertaa. Tuen varmuuden vuoksi veneen siten, että se säilyttää alkuperäisen muotonsa. Painan kaaret edellisen kaaren viereen. Teen uudet reiät niiteille. Vanhojen kaarien niitit niittaan uudelleen kiinni.
Korjaus: Poistin vanhat painokaaret. Tulppasin kaikki vanhat niitinreiät puutulpilla ja epoksilla. Tein uudet painokaaret haavasta. Porasin uudet niitinreiät vanhojen reikien viereen. Niittasin painokaaret kupariniiteillä.
Tein pohjastukit, sovitin ne ja kiinnitin ne liimamassalla ja ruuveilla. Ruuvit lävistivät laudoituksen limisauman kohdalta. Väänsin ruuvin ensin pienellä momentilla kiinni ja kiristin seuraavana päivänä suuremmalla momentilla liimamassan kuivuttua . Näin liimamassa toimii pohjastukin ja laudoituksen välissä ”elastisena prikkana”.
Tulppasin vanhat niitinreiät puutulpilla ja epoksilla
Porasin uudet niitinreiät vanhojen reikien viereen
Perässä ja keulassa painokaaret eivät ulotu selkälautaan saakka
Väliaikaisten poikittaistukien avulla pyrin säilyttämään veneen alkuperäisen muodon
Veneessä uudet painokaaret
Pohjastukit sitovat veneen kylkilaudoitukset toisiinsa
Materiaalit ja välineet: Haapa, mäntylauta, kuparinaula, kupariprikka, ruuvit, epoksi, PU-liimamassa, niittausvälineet, akkuporakone.
Korjaukseen käytetty aika: Painokaaret 27,5 tuntia, pohjastukit 12 tuntia.
Kommentit ja arvio: Huolimatta työn suuresta määrästä painokaaret kannatti uusia kokonaan.
Muut Suomenlahden haapion korjaukseen liittyvät artikkelit:
- Suomenlahden haapion korjausprojekti
- Puuveneen korjaamisessa pyritään säilyttämään veneen alkuperäinen rakenne
- Haljenneen laudan korjaaminen paikkaamalla
- Suurehkon reiän paikkaaminen laudasta
- Potkuriakselin läpiviennin umpeen tulppaaminen
- Lautojen päiden korjaaminen
- Perävantaan korjaaminen
- Puuveneen haljenneiden lautojen korjaaminen
- Suomenlahden haapion penkkien uusiminen
- Puuveneen keulapuun korjaaminen
- Trallien ja trallien kehyslistojen tekeminen puuveneeseen
- Veneen sisäpuolen kyllästäminen
- Veneen vesilinjan alapuolen kyllästäminen ja pintakäsittely
- Vanhan lakan poistaminen, veneen hionta, kyllästäminen ja uudestaan lakkaaminen
- Törmäyslistojen tekeminen ja asentaminen puuveneeseen
- Sähköperämoottorin ja moottorituen asentaminen puuveneeseen
- Suomenlahden haapion korjausprojekti valmis