Osana puuveneveistäjäopintojani korjasin yhden pienehkön puuveneen. Blogissani pyrin kuvaamaan korjausprojektin kokonaisuudessaan:
- millainen vika tai ongelma veneessä oli
- kuinka vian korjasin
- mitä materiaaleja ja laitteita tarvitsin korjaamisessa
- kuinka kauan kuhunkin korjausvaiheeseen kului aikaa
Aloitan arvioimalla veneen kuntoa ja hahmottelemalla veneen korjaussuunnitelmaa.
Veneen kunnon arvioiminen
Vene on viisi metriä pitkä ja 135 cm leveä. Laidoitus on mäntyä ja painokaaret on tehty saarnesta. Vene lienee rakennettu 70- tai 80-luvulla Kotkan ja Haminan seudulla. Veneen on veistänyt luultavasti Tauno tai Eino Pilhjerta. Suomenlahdella tämän mallisia veneitä kutsutaan “haapioiksi”. Veneeseen on asennettu ilmajäähdytteinen keskimoottori.
Veneen kunto on aika heikko. Vaikka puu (laidoitus ja köliranka) on pääasiassa kovaa, painokaaret ovat melkein kaikki poikki. Murtuneita kohtia kaarissa laskin ainakin 25 kpl. Laudoissa on halkeamia, joita on paikattu sikaflexillä. Laudan turvottua massa on kiilannut halkeamia suuremmiksi. Yksi laudan halkeama on paikattu pelti/vaneripaikalla.
Korjauksen kannalta haastavin ongelma on perävantaan alaosa, josta akseli menee läpi. Siellä on suuri halkeama, jonka korjaaminen tulee olemaan todella hankalaa. Vasemman kyljen laudoitus on paikoin perävantaasta irti.
Keulapuuta on korjattu liimaamalla siihen uutta puuta. Paikka on jäänyt kuitenkin kyllästämättä huolella ja se on lahonnut.
Kannattaako tätä venettä korjata?
Koska veneen arvo on niin alhainen ja korjattavaa niin paljon, tämän veneen korjaaminen ei olisi taloudellisesti järkevää. Vene on kuitenkin kaunis, ystäväni omistuksessa ja ammattiveistäjän tekemä. Ja koska tälläinen projekti tarjoaa niin monta erilaista korjauskohdetta, halusin korjata veneen myös oman oppimiseni vuoksi.
Veneen korjaussuunnitelma
Korjaussuunnitelman mukaan poistan moottorin, akselin ja peräsimen. Korvaan moottorin ehkä sähköperämoottorilla, jonka asennan siten, että riki lävistää perävantaan. Lisäksi teen uudet penkit, trallit ja trallien kehyslistat sekä airot ja melan.
Korjaan painokaaret laminoimalla ehjiä osia murtumien paikalle. Kyllästän kölin ja selkälaudan. Puhdistan laudoituksen raot ja halkeamat ja laitan halkeamiin sellaista massaa (esim. Hempel Proof tai Pyhä Pietari -kitti), joka laudan turvotessa puristuu ulos halkeamasta.
Käsittelen veneen sisäpuolen terva-vernissalla. Poistan ulkopuolen lakan. Hion, kyllästän ja lakkaan veneen ulkopuolen.
Tarkoituksenani ei ole entisöidä venettä, vaan korjata siitä omistajalleen käyttövene.
Muut Suomenlahden haapion korjaukseen liittyvät artikkelit:
- Puuveneen korjaamisessa pyritään säilyttämään veneen alkuperäinen rakenne
- Haljenneen laudan korjaaminen paikkaamalla
- Suurehkon reiän paikkaaminen laudasta
- Potkuriakselin läpiviennin umpeen tulppaaminen
- Lautojen päiden korjaaminen
- Perävantaan korjaaminen
- Puuveneen haljenneiden lautojen korjaaminen
- Suomenlahden haapion painokaarien uusiminen ja pohjastukkien tekeminen
- Suomenlahden haapion penkkien uusiminen
- Puuveneen keulapuun korjaaminen
- Trallien ja trallien kehyslistojen tekeminen puuveneeseen
- Veneen sisäpuolen kyllästäminen
- Veneen vesilinjan alapuolen kyllästäminen ja pintakäsittely
- Vanhan lakan poistaminen, veneen hionta, kyllästäminen ja uudestaan lakkaaminen
- Törmäyslistojen tekeminen ja asentaminen puuveneeseen
- Sähköperämoottorin ja moottorituen asentaminen puuveneeseen
- Suomenlahden haapion korjausprojekti valmis