Sähköperämoottorin ja moottorituen asentaminen puuveneeseen

Ongelman kuvaus: Veneeseen on asennettu ilmajäähdytteinen keskimoottori.

Korjaussuunnitelma: Poistan moottorin, akselin ja peräsimen. Korvaan moottorin sähköperämoottorilla, jonka riki tulee perävantaan läpi.

Korjaus: Poistin keskimoottorin akselistoineen ja peräsimineen. Porasin reiän perästeevin läpi sähköperämoottorin rikiä varten. Reiän yläosaan kiinnitin nailonista tehdyn kauluksen, jonka tiivistin o-renkaalla. Tein tuen moottorille. Kiinnitin moottorituen ruuveilla ja liimamassalla laidoitukseen ja pultilla perävantaan läpi. Asennuksen mahdollistamiseksi moottorin rikiä piti lyhentää.

Materiaalit ja välineet: Mänty, PU-liimamassa, PU-liima, kierretanko, mutterit, aluslevyt, akkuporakone, rautasaha.

Työhön käytetty aika: 6 tuntia.

Kommentit ja arvio: Perämoottorin riki lävistää perävantaan samasta kohti kuin peräsin aikaisemmin. Näin minulla oli reiän alku valmiina. Porasin vain reiän perävantaan alaosaan liimaamani uuden puun läpi. Kun Minn Kota -sähköperämoottorin rikiä lyhentää, kannattaisi ehkä lyhentää samalla kaikki johdot. Jos johtoja ei lyhennä, niitä on hankala saada mahtumaan moottorin muovikopan sisälle.

Reiän-yläosaan-kiinnitin-nailonista-tehdyn-kauluksen

Reiän yläosaan asensin nailonkauluksen, jonka tiivistin o-renkaalla

Porasin-reiän-perävantaan-läpi

Porasin reiän perävantaan alaosaan liimaamani uuden puun läpi

Sähköperämoottorin-moottorituki

Kiinnitin moottorituen ruuveilla ja liimamassalla laidoitukseen ja pultilla perävantaan läpi

Lyhensin-rikiä-hieman

Moottorin kotelo täytyy irroittaa, jotta rikin saa pujotettua reiän läpi

Asensin-veneeseen-Minn-Kota--sähköperämoottorin

Sähköperämoottori asennettuna

Sähköperämoottorin-vedenalainen-osa

Moottorin vedenalainen osa on sopivasti heti kölin takana suojassa

Muut Suomenlahden haapion korjaukseen liittyvät artikkelit:

{ 2 kommenttia… add one }

Leave a Comment