Puuveneen korjaamisessa pyritään säilyttämään veneen alkuperäinen rakenne

Suomelahden-haapio01

Puuveneiden korjaukset jakautuvat yleensä kolmeen ryhmään: pintakäsittely, rakenteelliset korjaukset ja veneelle aiheutuneiden vaurioiden korjaukset. Pintakäsittely sisältää lakka- ja maalipintojen korjaukset, naarmujen ja kolhujen korjaukset sekä uusintakyllästyksen ja lopullisen pintakäsittelyn.

Rakenteellisista korjauksista yleisimpiä ovat tasasauman vuotojen korjaukset, limisauman niittauksen kiristäminen, puun lahoamisen aiheuttamien vikojen korjaukset, puun eri vikojen aiheuttamat ongelmat ja keskimoottoriveneen akselin läpiviennin aiheuttamat ongelmat. Veneen vauriot ovat yleensä myrskyn ja kolarin aiheuttamia tai peräisin veneen nostossa/laskussa tapahtuneista onnettomuuksista.

Puuveneen korjaamisessa pyritään  säilyttämään veneen alkuperäinen hyväksi havaittu ja vuosikausia kestänyt rakenne. Jos vain mahdollista, kannattaa käyttää samoja materiaaleja ja pintakäsittelyaineita kuin alunperin veneessä on käytetty. Vaurioiden alkuperäinen syy, eikä vain seuraus, tulee selvittää ja korjata.

Suomenlahden haapion siivous ja purkaminen

Suomelahden-haapio02

Ongelman kuvaus: Veneen trallit, trallien kehyslistat ja penkit ovat huonokuntoiset. Veneen pohjalla on märkiä puunlehtiä ja likaa.

Korjaussuunnitelma: Irroitan penkit, penkkien tuet, trallit kehyslistoineen. Poistan moottorin, akselin ja peräsimen. Harjaan ja imuroin veneen sisäpuolen.

Korjaus: Irroitin moottorin, akselin, moottoripedin, penkit, trallien kehyslistat ja peräsimen. Harjasin veneen sisäpuolen messinkiharjalla. Imuroin pölyt pois. Peitin veneen muovilla, jotta se ei kuivuisi liikaa.

Materiaalit ja välineet: Messinkiharja, kuiva-märkäimuri, vasara, sorkkarauta, ruuvitaltta.

Korjaukseen kulunut aika: 8 tuntia.

Kommentit ja arvio: Aikaa meni yllättävän kauan. Veneen korjauksissa näyttäisi olevan paljon käyttöä hyvälle pölynimurille.

Suomelahden-haapio

Muut Suomenlahden haapion korjaukseen liittyvät artikkelit:

 

{ 10 kommenttia… add one }

Leave a Comment