Ongelman kuvaus: Keulapuuta on korjattu liimaamalla siihen uutta puuta. Liimattu puu on jäänyt kuitenkin kunnolla kyllästämättä ja se on lahonnut.
Korjaussuunnitelma: Poistan lahonneen puun ja liimaan siihen uutta.
Korjaus: Kiinnitin keulapuuhun kaksi puurimaa jyrsimen ohjaimiksi. Poistin lahonneen puun yläjyrsimellä ja liimasin tilalle uutta puuta. Viimeistelin paikan höylällä ja hiomapaperilla.
Materiaalit ja välineet: Mänty, PU-liima, käsiyläjyrsin, puhdistushöylä, hiomapaperi.
Korjaukseen käytetty aika: 2 tuntia
Kommentit ja arvio: Ulkonäöllisistä syistä olisi ollut perusteltua liimata paikaksi puuta, jonka syiden suunta olisi ollut sama kuin keulapuussa. Rakenteen lujuuden vuoksi en tehnyt niin.
Paikka olisi kannattanut petsata.
Kiinnitin keulapuuhun kaksi puurimaa jyrsimen ohjaimiksi
Liimasin paikaksi uutta puuta
Uusi paikka valmiina ja viimeisteltynä
Muut Suomenlahden haapion korjaukseen liittyvät artikkelit:
- Suomenlahden haapion korjausprojekti
- Puuveneen korjaamisessa pyritään säilyttämään veneen alkuperäinen rakenne
- Haljenneen laudan korjaaminen paikkaamalla
- Suurehkon reiän paikkaaminen laudasta
- Potkuriakselin läpiviennin umpeen tulppaaminen
- Lautojen päiden korjaaminen
- Perävantaan korjaaminen
- Puuveneen haljenneiden lautojen korjaaminen
- Suomenlahden haapion painokaarien uusiminen ja pohjastukkien tekeminen
- Suomenlahden haapion penkkien uusiminen
- Trallien ja trallien kehyslistojen tekeminen puuveneeseen
- Veneen sisäpuolen kyllästäminen
- Veneen vesilinjan alapuolen kyllästäminen ja pintakäsittely
- Vanhan lakan poistaminen, veneen hionta, kyllästäminen ja uudestaan lakkaaminen
- Törmäyslistojen tekeminen ja asentaminen puuveneeseen
- Sähköperämoottorin ja moottorituen asentaminen puuveneeseen
- Suomenlahden haapion korjausprojekti valmis