Ongelman kuvaus: Veneen laudoissa on halkeamia, joita on paikattu sikaflexillä. Laudan turvottua liimamassa on kiilannut halkeamia suuremmiksi.
Korjaussuunnitelma: Puhdistan laudoituksen halkeamat ja laitan halkemiin sellaista massaa, joka laudan turvotessa puristuu ulos halkeamasta.
Tarkennus korjaussuunnitelmaan: Ykköslauta on halki pitemmältä matkalta. Lisäksi siinä on halkeama, joka on luultavasti aiheutunut veneen putoamisesta venettä siirrettäessä. Päätin tehdä ykköslaudan päälle uuden laudan.
Korjaus: Poistin sikaflexin halkeamista Bilteman ”hammastikulla”. Laitoin tilalle Hempel Proofia. Otin mallin vanhasta ykköslaudasta kovalevyn avulla. Tein uuden 7 mm paksun ykköslaudan venelaudasta. Sovitin ja pasutin sen.
Kyllästin uuden laudan alapinnan ja alle jäävän ykköslaudan ulkopinnan Impreg -kyllästeellä. Kiinnitin laudan kahdessa osassa ruuveilla, kupariniiteillä ja Hempel Proof –massalla. Laudan kapeisiin päihin laitoin Proofin sijasta PU-liimamassaa.
Materiaalit ja välineet: Venelauta, Impreg, Hempel Proof, liimamassa, ruuvit, kuparinaulat ja –prikat, niittausvälineet, akkuporakone, Bilteman ”hammatikku”.
Korjaukseen käytetty aika: Lautojen halkeamat 3,5 tuntia, uusi ykkölauta 10,5 tuntia.
Uuden laudan alapinnalle laitoin Hempel Proof -massaa ja laudan kärkeen liimamassaa.
Niittasin ja ruuvasin uuden laudan haljenneen laudan päälle.
Kiinnitin paikkalaudan kahdessa osassa.
Paikattu lauta maalattuna.
Kommentit ja arvio: Laudan päälle tuleva ”paikkalauta” kannattaa ehdottomasti tehdä vanerista (esim. 4 mm). Venelauta paikkana on alttiimpi halkeamaan ajan kuluessa. Myös venelaudan asentaminen paikalleen on haastavampaa kuin vanerilaudan asentaminen.
Proof olisi ehkä kannattanut laittaa halkeamiin vasta pintakäsittelyjen jälkeen. Myöhemmin venettä kyllästettäessä kyllästeöljy liuotti Proof-massaa raoista ja jouduinkin laittamaan ihan lopuksi joihinkin halkeamiin lisää Proof-massaa.
Muut Suomenlahden haapion korjaukseen liittyvät artikkelit:
- Suomenlahden haapion korjausprojekti
- Puuveneen korjaamisessa pyritään säilyttämään veneen alkuperäinen rakenne
- Haljenneen laudan korjaaminen paikkaamalla
- Suurehkon reiän paikkaaminen laudasta
- Potkuriakselin läpiviennin umpeen tulppaaminen
- Lautojen päiden korjaaminen
- Perävantaan korjaaminen
- Suomenlahden haapion painokaarien uusiminen ja pohjastukkien tekeminen
- Suomenlahden haapion penkkien uusiminen
- Puuveneen keulapuun korjaaminen
- Trallien ja trallien kehyslistojen tekeminen puuveneeseen
- Veneen sisäpuolen kyllästäminen
- Veneen vesilinjan alapuolen kyllästäminen ja pintakäsittely
- Vanhan lakan poistaminen, veneen hionta, kyllästäminen ja uudestaan lakkaaminen
- Törmäyslistojen tekeminen ja asentaminen puuveneeseen
- Sähköperämoottorin ja moottorituen asentaminen puuveneeseen
- Suomenlahden haapion korjausprojekti valmis