Puuveneen haljenneiden lautojen korjaaminen

Halkeamia-puuveneen-laudassa

Ongelman kuvaus: Veneen laudoissa on halkeamia, joita on paikattu sikaflexillä. Laudan turvottua liimamassa on kiilannut halkeamia suuremmiksi.

Korjaussuunnitelma: Puhdistan laudoituksen halkeamat ja laitan halkemiin sellaista massaa, joka laudan turvotessa puristuu ulos halkeamasta.

Tarkennus korjaussuunnitelmaan: Ykköslauta on halki pitemmältä matkalta. Lisäksi siinä on halkeama, joka on luultavasti aiheutunut veneen putoamisesta venettä siirrettäessä. Päätin tehdä ykköslaudan päälle uuden laudan.

Korjaus: Poistin sikaflexin halkeamista Bilteman ”hammastikulla”. Laitoin tilalle Hempel Proofia. Otin mallin vanhasta ykköslaudasta kovalevyn avulla. Tein uuden 7 mm paksun ykköslaudan venelaudasta. Sovitin ja pasutin sen.

Kyllästin uuden laudan alapinnan ja alle jäävän ykköslaudan ulkopinnan Impreg -kyllästeellä. Kiinnitin laudan kahdessa osassa ruuveilla, kupariniiteillä ja Hempel Proof –massalla. Laudan kapeisiin päihin laitoin Proofin sijasta PU-liimamassaa.

Materiaalit ja välineet: Venelauta, Impreg, Hempel Proof, liimamassa, ruuvit, kuparinaulat ja –prikat, niittausvälineet, akkuporakone, Bilteman ”hammatikku”.

Korjaukseen käytetty aika: Lautojen halkeamat 3,5 tuntia, uusi ykkölauta 10,5 tuntia.

Laudassa-Hempel-Proof--massaa-ja-laudan-kärjessä-liimamassaa

Uuden laudan alapinnalle laitoin Hempel Proof -massaa ja laudan kärkeen liimamassaa.

Laitoin-haljenneen-laudan-päälle-uuden-venelaudan

Niittasin ja ruuvasin uuden laudan haljenneen laudan päälle.

Paikkalauta-niitattu-ja-ruuvattu-paikalleen

Tein-paikkalaudan-kahdesta-osasta

Kiinnitin paikkalaudan kahdessa osassa.

Uusi-lauta-maalattuna

Paikattu lauta maalattuna.

Kommentit ja arvio: Laudan päälle tuleva ”paikkalauta” kannattaa ehdottomasti tehdä vanerista (esim. 4 mm). Venelauta paikkana on alttiimpi halkeamaan ajan kuluessa. Myös venelaudan asentaminen paikalleen on haastavampaa kuin vanerilaudan asentaminen.

Proof olisi ehkä kannattanut laittaa halkeamiin vasta pintakäsittelyjen jälkeen. Myöhemmin venettä kyllästettäessä kyllästeöljy liuotti Proof-massaa raoista ja jouduinkin laittamaan ihan lopuksi joihinkin halkeamiin lisää Proof-massaa.

Muut Suomenlahden haapion korjaukseen liittyvät artikkelit:

 

{ 9 kommenttia… add one }
  • Pasi 2.10.2013, 12.47

    Jos puuveneen paikkaa vanerilaudalla, niin eikö ongelmia synny kahden eri materiaalin erilaisesta kosteuskäyttäytymisestä (massiivipuu vs. vaneri)?

    Lähetä kommentti
    • Pekka Taskinen 3.10.2013, 14.14

      Kun kiinnitin venelaudan haljenneen laudan päälle Hempel proof –massalla, tavoittena oli että Proof –massa mahdollistaa venelautojen mahdollisen elämisen.
      Jos käyttäisin vanerilautaa, kiinnittäisin sen liimamassalla, ainakin jos olisi mahdollista puristaa se alipaineella. Luulen, että kyllästetty ja ulkopinnaltaan maalattu 4 mm vaneri elää niin vähän, että se ei aiheuta suuria ongelmia.

      Lähetä kommentti
  • Pasi 3.10.2013, 15.59

    Tuohan kuulostaa ihan perustellulta. Vanerihan ei elä juuri ollenkaan (ellei kastu läpi ja turpoa). Itse mietiskelin juuri sitä, että vaneri ei elä, mutta massiivipuu voi elää kosteuden vaihdellessa, joten tuleeko nauloihin/niitteihin eli ruuveihin rasitusta, joka voisi niitä nitkuttaa löysäksi. Kuinka paljon puuveneen pohjalaudan kosteusprosentti vaihtelee vuodenajan tai käytön vaikutuksesta? Kylläste ja pintakäsittely ilmeisesti pienentää vaihtelua.

    Lähetä kommentti
    • Pekka Taskinen 6.10.2013, 11.59

      Tunnustan, että en ole ihan varma miten ohuehko vaneri käyttäytyy ajan kuluessa venelautaan kiinnitettynä. Minulla ei myöskään ole varmaa tietoa käytössä olevan veneen pohjalautojen kosteusprosentista. Nämä molemmat asiat riippuvat monesta muusta asiasta.

      Olen samaa mieltä siinä, että olennaista on minimoida laudan kosteuseläminen. Käsittääkseni siihen voivat vaikuttaa eniten sekä veneen rakentaja että veneen omistaja. Jos heidän valintansa ovat virheellisiä, niin veneen korjaajan on vaikea niitä virheitä jälkeenpäin korjata.

      En tiedä vastaako tämä ollenkaan kysymykseesi, mutta sanoisin niin, että kaikkien elämä on mukavampaa

      jos veneenrakentaja on valinnut huolella veneen pohjalaudoiksi vähäoksaiset, tiivissyiset, säteensuunnassa sahatut ja mahdollisimman paljon ydinpuuta sisältävät venelaudat

      jos vene on kyllästetty huolellisesti

      jos veneen pinta on käsitelty siten, että kylläste säilyy puun sisällä

      jos venettä säilytetään suoralta auringonvalolta suojassa.

      Lähetä kommentti

Leave a Comment